zondag 16 mei 2010

uitwerking sluis



Wanneer het slotmechanisme was gekozen,
kon ik beginnen met het uitwerken van de vormgeving van de sluis.

Ten eerste keek ik naar het open rijden van de deuren.
hier moest toch even over nagedacht worden alvorens ik zeker wist
hoe ik dit ging realiseren.
Uiteindelijk was de oplossing wel eenvoudig;

Het wandelpad moet zodanig aangelegd worden dat dit niet stopt aan de sluis, maar langs de sluis nog even doorloopt, en breed genoeg is zodat een rolstoelgebruiker zich daar gemakkelijk kan draaien en zo de deur (die naar buiten opendraait) te kunnen open-rijden.


Verder heeft de sluis een rechthoekige vorm van 900mm x 1200mm zoals uitgelegd bij Inclusie Toegang; Afmetingen.

De deuren bestaan uit een kader met erin een afscherming.
Deze heeft als functie dat er geen fietswielen door de deuren gestoken kunnen worden,
en tevens zorgt dit ervoor dat de deuren duidelijk zichtbaar zijn (voor mensen met een beperkt zicht of slechtzienden) Mede omdat de deuren verder uitsteken dan normaal (ze gaan verder dan het muurtje) moet dit toch zeker duidelijk zijn.

Als basismateriaal kies ik voor hout, hoewel een ijzeren constructie ook zou kunnen werken.
toch denk ik dat het gebruik van natuurlijke materialen fijner is om te gebruiken en een minder opgesloten gevoel geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten