zaterdag 15 mei 2010

afmetingen


Om de fietsers en brommers van de andere gebruikers te onderscheiden
met enkel mechanische elementen, zullen de afmetingen een belangrijke rol spelen.

Ook in de latere fase waarin de uiteindelijke oplossing zijn defenitieve maten krijgt
zal de afmeting van de gebruiker een grote invloed hebben.

De minimale fietslengte bedraagt min 1500mm (uitzonderlijke gevallen buiten beschouwing latend; bv plooifietsen, minibikes, monobikes etc)
Een brommer heeft een grotere lengte (uitzonderlijke gevallen buiten beschouwing latend; bv PBR, pocketbikes,...)


Voor Rolstoelgebruikers geldt;
Algemene richtlijnen

Doorgangsbreedte

80 minimaal

90 optimaal

Reikhoogte

120 maximaal

Bukken

40 minimaal

Draaicirkel

150 rolstoeler

190 met begeleider

Bediening knoppen

90 – 120 cm

Steunbaar


(Bron; DINBELG)

85 – 90 cm








de afmetingen van een buggy vond ik niet direct op internet,
dus trok ik naar de winkel alwaar ik de grootste buggy eruit koos en de afmetingen opzocht
in de bijhorende handleiding.










Wanneer er een rolstoel kan passeren, zal dus ook een buggy kunnen passeren.
Hierdoor zal er in de volgende stadia enkel nog gesproken worden over de rolstoel,
het duidelijk is dat wanneer het probleem voor de rolstoel is opgelost, ook de buggy zou moeten door kunnen.
Toch zal ik dit in het laatste stadia nog eens moeten controleren.


Nu ik de afmetingen heb opgezocht kan ik stellen dat de vorm van mijn toegangspoort
een cirkel met diameter 1500mm kan zijn,
ofwel een rechthoek met breedte; 900mm en lengte; 1300mm

Andere vormen zullen ook wel nog kunnen, maar deze zijn de eerste vormen die ik wil onderzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten